Afscheidsbrief

Dag lief Oeganda,

Vandaag ga ik je verlaten en dat voelt heel gek. Ik heb het hier zo fijn gehad en de tijd is zo snel voorbij gegaan. Je hebt me zo veel laten zien en daar heb ik zo veel van geleerd. Van tevoren vond ik het spannend om alleen op reis te gaan, maar ik heb me hier echt thuis gevoeld. Ik voelde me welkom bij jou en alle mensen die ik heb ontmoet. Ik wil je bedanken voor alle dingen die je me gegeven hebt.

Want weet je Oeganda, jij bent echt heel anders dan het land waar ik vandaan kom. Dat was best even wennen aan het begin, want als alles anders gaat dan dat je gewend bent, is dat niet per se makkelijk. Maar dat is aan de andere kant ook juist wat ik zo tof vind, door jou heb ik zo veel nieuwe dingen gezien en gedaan die ik anders nooit had gedaan. Ik ben dankbaar dat ik in mijn tijd met jou zoveel mensen heb mogen leren kennen. Mensen hier zijn zo hartelijk en vriendelijk, daar kunnen de mensen in mijn land nog wel wat van leren! Ik ben dankbaar dat ik zoveel van jouw mooie natuur heb mogen zien. Ik snap zo goed dat jij de parel van Afrika wordt genoemd, want de natuur is zo gevarieerd. Ik heb verschillende plaatsen mogen bezoeken en elke plek was anders en had zijn eigen schoonheid. Ik ben dankbaar dat ik mijn handen uit de mouwen heb kunnen steken op mijn werk. Ik heb daar zo genoten van de kinderen en ook zoveel geleerd! Zoals ik al zei lief Oeganda, door jou heb ik echt veel nieuwe dingen gezien en dat neem ik voor altijd mee.

En weet je waar ik misschien nog wel het meest dankbaar voor ben? Ik ben zo dankbaar dat deze reis mij als persoon zoveel heeft gegeven en dat ik zoveel sterker en zelfverzekerder terug ga komen. Ik heb hier door jou geleerd dat ik zelf heel veel kan. Ik weet dat ik hele lieve familie en vrienden heb, maar ik heb me deze tijd alleen ook heel goed gered! In Nederland heb ik vaak gedacht dat de zorgen en somberheid die ik soms kan ervaren een deel van mij zijn en dat ik daar maar gewoon mee moet leven. En Oeganda, misschien is dat wel zo. Maar in mijn tijd met jou heb ik ervaren dat ik veel meer ben dan dat. Hier heb ik zoveel van die zorgen los kunnen laten en ik hoop dat ik dat in mijn land net zo goed ga kunnen als hier bij jou. Ik heb na deze reis niet veel geld meer over, maar door jou ben ik zoveel rijker als mens.

En ik ga je onwijs missen. Vooral de mensen op mijn werk heb ik echt in mijn hartje gesloten. Afscheid nemen was dan ook best wel moeilijk. Gelukkig heb ik de tijd op mijn werk goed kunnen afsluiten met veel taart, muziek en plezier. Als ik je ooit weer op kom zoeken Oeganda, zou ik het zo tof vinden om een kijkje te nemen bij het project waar ik afgelopen weken actief ben geweest. Want die mensen zijn zo bijzonder en mooi! Ik ga zelfs de chaos in Kampala missen. Zoveel mensen in een stad en iedereen doet zijn eigen ding. Ik ben zelfs gewend geraakt aan hoe het verkeer hier werkt bij jou. Voor ik naar je toe kwam, had ik pas net mijn rijbewijs, maar ik denk dat ik in Nederland wel weer even moet wennen als mensen daadwerkelijk stoppen voor een rood stoplicht. En Oeganda, zelfs de geuren en kleuren bij jou zijn anders dan bij mij in Nederland. Het is heel gek om dat allemaal achter te laten.

Maar Oeganda, hoewel ik je ga missen en hier toch echt wel met een beetje pijn in mijn hart vertrek, ga ik ook terug naar een andere hele fijne plek. Want in Nederland wonen ook hele lieve mensen en die heb ik echt gemist. Ik kan niet wachten om die allemaal weer te zien en over jou te vertellen. Misschien kom ik ooit wel een keer naar je terug met die mensen, zodat zij ook kunnen zien hoe mooi jij bent. Maar voorlopig ga ik weer lekker naar Nederland, waar alweer een nieuw avontuur staat te wachten.

Oeganda, jij bent het tofste land dat ik ooit heb mogen bezoeken en ik ga de tijd hier nooit vergeten. Bedankt voor alles en hopelijk tot snel.

Liefs Saar

Reacties

Reacties

Rene

......... (prachtig)

Judith

Wat een mooie woorden Saar, jij beschrijft het onbeschrijfelijke ;)

Joanne

Wauw Saar, zo prachtig geschreven! Trots op je!

Hanneke

Saar, jouw prachtige brief aan Oeganda, bedankt dat je mij een beetje meenam! ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!